Behovsinventering – ”Gamla effektkartan”

Det här är del två i vår serie om arbetet med en behovsinventering av våra användare på webbplatsen som görs inom förstudien.

Sedan några år tillbaka har alla Länsstyrelser haft tillgång till en gemensam effektkarta. Syftet med effektkartan var att att den skulle underlätta funktionsutvecklingen inom den nationella webbförvaltningen och fungera som ett stöd för alla webbansvariga på de 21 länsstyrelserna.

Ta del av hela effektkartan (Pdf) öppnas i nytt fönster

Tyvärr blev effektkartan av flera olika anledningar liggande och det arbetades aldrig vidare med den efter att den levererats.

Syfte, mål och målgrupper

Syftet med webbplatsen beskrevs i effektkartan som att ”Länsstyrelsens webbplats ska beskriva vad länsstyrelsen gör och för vem och hur det påverkar samhället runtomkring”.

Effektmålen som kopplades till syftet var:

  • Ökad kundnöjdhet
  • Informera besökaren
  • Underlätta ärendehanteringen

De tio målgrupper eller behovsgrupper som kartlades i effektkartan var:

  • Den faktasökande tjänsteutövaren
    Använder webbplatsen i jobbet och är van med strukturen. Höga krav på korrekt och uppdaterad information.
  • Ansökaren
    Vet vad den är ute efter och vill ha konkret och tydlig hjälp med hur den gör sin ansökan.
  • Den osäkra sällananvändaren
    Besöker webbplatsen för första gången. Har hamnat på webbplatsen genom en sökmotor.
  • Den Kontaktsökande
    Vill ha snabba svar på sin fråga och vill gärna prata med någon.
  • Den lokale turisten
    Är nyfiken på vad länet har att erbjuda. Intressen är jakt, natur och historia
  • Den miljömedvetne
    Ställer höga krav på miljöarbetet o länet och vill veta vad som görs. Vill veta mer om lagar och regler och vill dela med sig av sina åsikter.
  • Den nyhetstörstande
    Är engagerad i de senaste nyheterna och vill följa det som hänt.
  • Anmälaren
    Vill göra en anmälan. Det kan röra sig om allt från älgjaktsresultat till miljöbrott.
  • Överklagaren
    Är inte nöjd med ett beslut och vill ha vägledning för hur man följer upp ett ärende.
  • Den diariesökande
    Har troligen ett specifikt ärende som som den vill följa eller är intresserad av hur det går i andra ärenden.

Övergripande problemen med effektkartan

Några av de synpunkter vi hade på effektkartan  var att webbplatsens syfte var otydligt , att effektmålen kunde bli konkretare och att några av målgrupperna var så pass lika att de borde kunna slås ihop till en. Några av grupperna som den osäkra sällananvändaren var för ospecifik och innefattade egentligen alla besökare på webbplatsen när det gällde arbete med tydlig struktur och innehåll med mera.

Ett bra verktyg för kommunikationen internt

I min roll som webbansvarig på Länsstyrelsen i Örebro så valde jag att testa att arbeta med effektkartan på våra webbredaktörsmöten och i kontakten med verksamheterna.

Det jag ganska snart kom fram till var att effektkartan, trots att den inte var beslutad och ”klar”, fungerade som ett jättebra kommunikativt verktyg när det gällde att få till en diskussion kring vilka verksamheterna och webbredaktörerna skriver för på webbplatsen. Med andra ord blev effektkartan ett sätt för oss i Örebro att komma ifrån ”Alla” som målgrupp på webbplatsen.

Effektkartan inom förstudien

Som jag nämnde i min tidigare bloggpost om vårt arbete med behovsinventeringen var det ett problem för oss att vi inom webbförvaltningen tidigare under året hade börjat arbeta med att ta fram en ny effektkarta. Vi vill så klart inte att vi ska arbeta med samma saker samtidigt så vi beslutade snabbt att ingen ny effektkartläggning skulle ske inom arbetet med förstudien.

Ganska snart förstod vi även att den nya effektkartan inte skulle hinna bli klar innan vår förstudie ska vara klar. Med andra ord hade vi inget bra material att gå på när det gällde att få ett bra underlag för konceptet och vad det är våra besökare vill göra på webbplatsen.

Vi bestämde oss då för att göra en övergripande behovsinventering som webbförvaltningen sedan kan använda i det fortsatta arbetet med den nya effektkartan och arbetet med målgrupper och personas. Vi bildade då helt enkelt en liten arbetsgrupp som bestod av jag och Ewelina från förstudien, Fredrik som ansvarar för arbetet med den nya effektkartan och Per som är projektledare för uppdateringen av vårt intranät.

Mer om hur gått vidare i arbetet och vad vi har kommit fram till kommer vi berätta om i kommande inlägg.

/Peter

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s