Första steget för behovsinventering

Det här är del tre i vår serie om arbetet med en behovsinventering av våra användare på webbplatsen som görs inom förstudien.

I förra inlägget berättade jag mer om hur vår gamla effektkarta såg ut och att vi inom arbetet inom vår förstudie inte haft någon ”färdig” effektkarta att arbeta efter. Istället har vi gjort en behovsinventering föra att få en bild av vad våra användare vill göra på webbplatsen.

Sedan tidigare har vi en del material som beskriver vad besökarna på webbplatsen vill men det har ännu inte tagits något samlat  grepp kring att gå igenom materialet.

 Det material vi nu har gått igenom är:

  • De behov som preciseras i den gamla effektkartan
  • Fritextsvaren om webbplatsen från Länsstyrelsernas årliga brukarundersökning
  • Fritextsvar från enkät av Web service awards

Behoven i den gamla effektkartan

Det första steget i vår behovsinventering var att kolla på vilka behov som fanns i den gamla effektkartan. Vi tittade på alla de tio målgrupperna och vilka behov de har och sammanställde dem allihop i en lista.

Till exempel såg vi att målgruppen ansökaren hade fyra olika behov:

  1. Vill lätt kunna hitta rätt ansökan
  2. Vill kunna följa sitt ärende
  3. Vill enkelt kunna söka bidrag, dispens och tillstånd
  4. Vill ha tydlig information om hur man ansöker

Exempel på målgrupp

Behov i brukarundersökningarna och WSA

Efter det gick vi vidare och kollade på de behov som kom fram i brukarundersökningarna och i WSA enkät. Där hittade vi ett antal behov till som inte fanns med i effektkartan.

Exempel på några av de behoven är:

  1. Vill ha lättillgängliga dokument
  2. Vill veta vilka prioriteringar som Länsstyrelsen gör
  3. Vill kunna komma åt min påbörjade ansökan
  4. Vill kunna sortera bort sådant som inte är relevant

Dessa lade vi till i listan över alla behov från effektkartan. När vi var klara med den övergripande inventeringen hade vi sammanställt en lista med 66 olika behov och vi hade även snabbt satt en siffra på hur högt prioriterat vi tänker att behovet är.

Ta del av hela listan över behov för länsstyrelsernas webbpplats (Excel) öppnas i nytt fönster

Nästa steg i arbetet blev att försöka gruppera behoven på en ganska övergripande nivå. Men det kommer jag berätta mer om i nästa inlägg.

Vad tycker du om listan över behov? Ger den en bra bild över besökarna på vår webbplats?

/Peter

Annonser

2 thoughts on “Första steget för behovsinventering

  1. Tack för en intressant blogg. Det är jätteviktigt och lönsamt att bygga för användarnas behov. Låter bra att ta vara på fritextsvaren. När jag läste listan tänkte jag att många av grejerna är medel för att nå ett mål, snarare än mål i sig. Eller vad tycker ni? Är listan verkligen användarnas grundbehov?

    Liked by 1 person

    • Hej Willhelm!

      Den fil som jag lagt upp visar egentligen bara en lista över alla behov vi har hittat och inte grundbehoven som du säger.

      Det jag skriver om var egentligen det första steget för att vi sen kunde jobba vidare med analysen för att komma fram till vilka grundbehov som finns och vilka behov som är kopplade till varandra.

      Jag hoppas och tror att du kommer få svar på din fråga när jag publicerar resultatet av hela analysen och vad vi kom fram till. Det är några delar kvar i serien.

      Håll ut! 🙂

      /Peter

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s