Gruppering av behov – Starten av behovsanalysen

Det här är del fyra i vår serie om arbetet med en behovsinventering av våra användare på webbplatsen som görs inom förstudien.

I vårt förra inlägg berättade vi om hur vi kom igång med en behovsinventering för att få ner alla de behov vi kan se att det finns på webbplatsen.

Behoven har vi hämtat från:

  • Den gamla effektkartan
  • Länsstyrelsernas brukarundersökningar
  • Enkät från Web Service Awards

Sammanlagt fick vi fram en lista på 66 olika typer av behov. Nästa steg blev att börja analysera vilka behov som vi tänker hör ihop och är beroende av varandra.

Vi kollade helt enkelt vilka behov som på något sätt var kopplat till att en besökare vill följa sitt ärende, göra en ansökan eller anmälan eller ta del av beslut.

Började med att göra kluster som sen visade grundbehovet

Vi beslutade att dela upp hela listan som vi gjort och istället göra kluster av alla de olika behov som var kopplade till varandra. Då fick vi fram nya kortare listor kopplade till en specifik behovsgrupp. När vi gjorde de klustren blev det i nästa steg ganska tydligt vilket som är ”grundbehovet” till besöket och vad besökaren vill kunna göra inom det för att anse att webben löst upp uppgiften för besöket.

Till exempel fick vi fram ett kluster som visade att ett av de grundbehov som finns på webbplatsen är att besökare vill kunna följa sitt aktuella ärende som de har hos länsstyrelsen eller följa andra ärenden som de är intresserade av.

Kopplat till det fick såg vi sen att för att följa sitt ärende så vill besökaren:

  • Lätt hitta sitt ärende
  • Ha status på sitt ärende
  • Vill ha snabb hjälp med sitt ärende
  • Vill kunna se ärendeprocesser
  • Vill hitta andra ärenden

Sammanlagt fick vi fram nio olika kluster som visade hur behoven är kopplade till varandra och vilket som  är ”grundbehovet”.

Grundbehoven är:

  • Vill följa sitt ärende
  • Vill enkelt kunna söka bidrag, dispens, tillstånd med mera
  • Måste ha svar på sin fråga
  • Vill ha information om lokal miljö och natur
  • Vill göra en anmälan (inom…)
  • Vill kunna använda webbplatsen obehindrat oavsett enhet
  • Vill ha information om mitt beslut
  • Vill ha en personaliserad användarupplevelse
  • Vill veta mer om länet och om Länsstyrelsen

Behovens koppling till varandra

Här tyckte vi oss ha en bra bild av vilka behov som finns på webbplatsen och att det var ett bra underlag till det fortsatta arbetet i förstudien. Men för att få en så tydlig bild som möjligt valde vi att arbeta vidare och se om det gick att se vilka behov som var mer kopplade till varandra, vilket som är grundbehovet och vilket beteende är från besökaren.

Om vi går tillbaka till listan som visade vilka behov som fanns när det gällde att följa sitt ärende kunde vi koppla ihop behoven och få följande bild.

Första grupperingen:

  • Lätt hitta sitt ärende
  • Ha status på sitt ärende
  • Vill ha snabb hjälp med sitt ärende
  • Vill kunna se ärendeprocesser
  • Vill hitta andra ärenden

Behov kopplade till varandra

Grundbehov Behov Beteende
Jag vill följa mitt ärende Vill ha status på min anmälan Lätt att hitta sitt ärende
Vill kunna se ärendeprocesser
Vill ha snabb hjälp med sitt ärende Behöver hitta rätt kontaktperson
Vill hitta andra ärenden

 Vad tycker du om resultatet? Har du andra erfarenheter av ett liknande arbete? Kommentera gärna och var med och diskutera!

Nästa del är den sista i denna serie och då kommer vi redovisa hela resultatet av vår behovsinventering och behovsanalys.

/Peter

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s