Behovsgrupper och citat för att berätta vad besökaren vill göra

Det här är sista delen vår serie om arbetet med en behovsinventering av våra användare på webbplatsen som görs inom förstudien. I förra inlägget berättade vi mer om hur vi gjort för att få fram grundbehoven och hur vi började skapa kluster för att se vilka behovsgrupper som finns på webbplatsen. Det här var ett arbete som vi fortsatte att göra på all de behov som fanns inventerade och som jag nämnt tidigare så kom vi fram till att det fanns nio olika behovsgrupper.

Skapa personas eller målgrupper? Eller inget alls?

Nästa steg blev att diskutera om vi skulle ta arbetet så lång att vi även började ta fram målgrupper eller personas kring behovsgrupperna. Det vi kom fram till var att det inte var att arbete som skulle göras inom förstudien utan att det är något man får arbeta vidare kring inom Webbförvaltningen och arbetet med den nya effektkartan. Vi bestämde ändå att vi skulle ta fram ett citat som mer visade på vilken typ av grundbehov besökaren har och vad det är den vill göra på webbplatsen. De nio ser ut så här:

  • Behovsgrupp 1 Vill följa sitt ärende ”Jag vill veta statusen på mitt eller andra ärenden”
  • Behovsgrupp 2 Vill enkelt kunna söka bidrag, dispens, tillstånd eller göra en anmälan ”Jag vill göra en ansökan snabbt, enkelt och rätt”
  • Behovsgrupp 3 Måste ha svar på sin fråga ”Jag vill ha svar på min fråga och veta vad som gäller”
  • Behovsgrupp 4 Vill ha information om lokal miljö och natur ”Jag vill veta hur länet ser ut, hur naturen och miljön mår och  vad jag kan uppleva i det”
  • Behovsgrupp 5 Vill obehindrat kunna använda webbplatsen oavsett enhet ”Jag vill använda webbplatsen utan att uppleva hinder”
  • Behovsgrupp 6 Vill ha information om mitt beslut ”Jag vill veta vad ett beslut innebär och hur jag överklagar det”
  • Behovsgrupp 7 Vill ha en personaliserad användarupplevelse ”Jag vill uppleva att webbplatsen är till för mig”
  • Behovsgrupp 8 Vill veta mer om länet och Länsstyrelsen ”Jag vill veta om Länsstyrelsen kan lösa min uppgift”
  • Behovsgrupp 9 Vill ha nyheter ”Jag vill veta vad som händer från Länsstyrelsen”

Ta del av alla behovsgrupper och deras behov (Excell), öppnas i nytt fönster Dessa behovsgrupper har nu lagt som grund till de skisser (wireframes) som tagits fram för att beskriva konceptet. De kommer vi presentera i framtida inlägg. Vad tycker du om vår behovsinventering och behovsgrupperna? Något vi har missat eller kunde gjort annorlunda? /Peter

3 thoughts on “Behovsgrupper och citat för att berätta vad besökaren vill göra

Kommentera

